Over ons

Het begon allemaal op 1 mei 1979, een groepje liefhebbers van oude bussen stak de handen bijeen om een oude Haagse stadsbus aan te kopen. In dezelfde maand werd de stichting opgericht en twee maanden later werd de opgeknapte bus gepresenteerd aan het Haagse publiek. De ambities van de nieuwe stichting liegen er niet om, het Haags Bus Museum concentreert zich niet alleen op de Haagse stadsbus maar wil bussen verzamelen die in Den Haag en de regio erom heen een belangrijke rol hebben gespeeld.

Nu jaren later is een collectie van ruim 30 bussen opgebouwd uit de periode 1940-2000. Daarmee is de collectie veel breder en groter geworden dan alleen voertuigen uit Den Haag. Uit bijna heel Zuid-Holland is een vertegenwoordiger in de collectie bewaard.

De stichting Zuid-Hollands Autobus Museum (kortweg ZHAM) is op 23 mei 2018 opgericht. Exact 39 jaar na de oprichting van stichting Haags Bus Museum, 23 mei 1979. Het Zuid-Hollands Autobus Museum heeft tot doel om een geregistreerd museum te realiseren en in stand te houden, dat de geschiedenis van de autobus in de provincie Zuid Holland bewaart op basis van een collectie met bijbehorende kennis, die daartoe op museale wijze wordt verzameld, beheerd, behouden en gepresenteerd.

ZHAM

De afkorting ZHAM is niet geheel willekeurig gekozen, de ZHAM heeft een rol gespeeld in de autobusgeschiedenis van 1923 tot 1940. Deze onderneming is gestart op 21 juli 1923 met autobusdiensten in Den Haag. Eerst als “Omnibus-Onderneming Zuiderstadskwartier” en later als “Hogerwerf & Co”. In 1923 werd ook een dienst tussen Den Haag en Rijswijk gestart die het niet lang heeft volgehouden. In 1926 nam men de autobusdienst tussen Rotterdam en Benthuizen van W. Schuddebeurs over. Op 16 juli 1926 werd het bedrijf hernoemd als “N.V. Zuid Hollandsche Autohandel Maatschappij” kortweg ZHAM.  Per 1 januari 1927 mocht alleen de Haagsche Tramweg Maatschappij (HTM) nog tram en busdiensten binnen de gemeentegrenzen van Den Haag aanbieden, directeur A.C. Hogerwerf had dit al voorzien en was op 27 december 1926 een interlokale autobus verbinding gestart van Scheveningen naar Rotterdam Coolsingel en vliegveld Waalhaven.

De dienst tussen Rotterdam en Benthuizen werd begin 1927 overgedaan aan “Autocar & Trading cy”. Door het overlijden van directeur Hogerwerf aan tuberculose in 1928 ging het bergafwaarts met de autobusdienst, in 1930 werd het noodlottige bedrijf overgenomen door de Haagsche Tramweg Maatschappij (HTM). Deze laatste nam tevens de CAB autodienst over en combineerde deze twee autobusdiensten tot autobusdienst CAB-ZHAM tussen Scheveningen en Rotterdam Coolsingel en Waalhaven via Delft. Deze autobusdienst bleef tot 1936 onder de hoede van de HTM, hierna werd de CAB dienst overgedaan aan de Rotterdamse Electrische Tram N.V. (RET). De ZHAM bleef een dochterbedrijf  van HTM en specialiseerde zich in autobusdiensten naar de vliegvelden Ypenburg en Waalhaven. Hiervoor werd een samenwerking met de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij (KLM) gestart die het tot de mobilisatie in 1939 heeft uitgehouden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn de diensten officieel gestaakt en na de oorlog niet meer teruggekeerd.

 

Samenwerking met Stichting Veteraan Autobussen Pijnacker

Aangezien we enkele type autobussen in de collectie missen die benodigd zijn om de historie goed te vertellen zijn we in gesprek met andere stichtingen. Eentje daarvan is de Stichting Veteraan Autobus die al jaren een flink aantal autobussen verstopt in een loods in Pijnacker heeft staan. Met een deel van de collectie van de Stichting Veteraan Autobus kunnen we in ons museum een compleet beeld geven van de ontwikkeling en geschiedenis van de autobus. In een later stadium zullen we meer vertellen over deze samenwerking.